Dragonul de aur
 // Catinca Drăgănescu // TAM

Proiecții speciale la TIFF 2019
mai 10, 2019
Sebastian MARINA // Headshot by Simion Buia
mai 10, 2019

Distribuția:

Costi Apostol

Claudia Ardelean/Anca Pitaru

Ion Fiscuteanu Jr.

Sebastian Marina

Elena Popa

Spectacolul „Dragonul de aur” de Roland Schimmelpfenning, în traducerea Ioanei Petre, este regizat de Catinca Drăgănescu. Scenografia este semnată de Ioana Pashca iar coregrafia și ilustrația muzicală sunt realizate de Simona Deaconescu.

Teatrul Andrei Mureșanu invită publicul iubitor de teatru la o nouă premieră. Așa cum v-am obișnuit în ultima perioadă, ne asumăm din nou o provocare artistică deosebită față de tot ceea ce am încercat până acum – atât ca echipă cât și ca abordare artistică, în jurul unei teme mai mult decât actuale în România de astăzi. O dezbatere în jurul caracterului uman duplicitar și a (in)existentelor valorilor precum empatia, desfășurată într-un context social marcat de incertitudine și sărăcie. 

Catinca Drăgănescu:

Dragonul de aur este despre noi toţi. Este un poem-teatral tragi-comic despre lumea absurdă şi uneori foarte crudă ȋn care trăim. În luptă cu determinismul social care pare că ne angrenează ȋntr-un rollercoaster fără de scăpare, deconstruim realitatea ȋn căutarea a ceea ce a mai rămas din umanitate azi.

Cu spectacolul ăsta declar oficial război inerţiei: şi ȋn viaţă şi pe scenă. Am construit ȋmpreună cu partenerii mei de călătorie un “vehicul de visare”- aşa aş caracteriza spectacolul.

Ne-am provocat şi pe noi şi ne propunem să provocăm şi publicul la un voiaj pe tărâmul conştiinţei colective, un loc magic, un paradis devenit purgatoriu al omului autosufiecient şi ignorant. Suntem şi victime şi călăi, iar complicitatea dintre aceste două roluri ne ţine ȋntr-o tensiune continuă, ne consumă, ne devorează, devenim pioni pe o mare tablă de joc pe care noi ȋnşine am creat-o.

Empatia ȋnseamnă libertate, ce statement frumos! A scris Schimmelpfenning o fabulă extraordinară a lumii contemporane! Un fel de Brecht de o incredibilă poezie, o piesă-peisaj cum ar numi-o Gertrude Stein, ȋn centrul căreia nu se află un personaj, ci un dinte. Cinci asiatici, care ar putea fi la fel de bine şi turci şi români şi unguri şi alt soi de săraci ai lumii, oricum nişte imigranţi fără acte, muncesc la negru ȋntr-un fast-food ȋnghesuit şi foarte aglomerat, numit Dragonul de aur.

Micul restaurant se află ȋn mijlocul cartierului chinezesc din oraş, ȋntr-o clădire care mai are o alimentară, un depozit şi o sumedenie de locuinţe. Trăiesc aici, ȋn acest furnicar tot felul de oameni şi poveştile lor se ȋmpletesc ȋntr-un mod bizar şi totuşi foarte natural ȋntr-o zi fatidică de vară.

După succesul spectacolului Orb de Mină am decis că trebuie neapărat să o reinvităm pe Catinca să monteze la TAM. Textul propus a fost unul extrem de incitant și știam că va fi o nebunie de spectacol. Mi-a depășit așteptările.

Este un spectacol special, inedit, cum rar am mai văzut la noi sau în alte țări și prevăd foarte multe deplasări în viitorul lui. Îl consider un spectacol „deschizător de drumuri”, într-o lume în care rar credem că se mai poate inventa ceva nou, acest spectacol ne poate demonstra contrariul.

Anna Popa – manager TAM