Teatrul Național Timișoara

ARTA DESCHIDE ȘCOALA. PEDAGOGII FLUIDE
octombrie 25, 2022
Daniela Nane & Eminescu la Sfântu Gheorghe
noiembrie 30, 2022
Show all

Deschide seria evenimentelor de
impact ale Capitalei europene cu The Third Reich / Al treilea Reich de Romeo
Castellucci.


Spectacolul-instalație Al treilea Reich este conceput ca o reflexie vizuală a cărții lui
Viktor Klemperer, Language of the Third Reich. Prin intermediul acestei instalații,
într-un experiment senzorial al sensurilor lui Castellucci, regizorul-creator dezvoltă o
temă centrală în opera sa, privind rolul retoricii în artă. În Al treilea Reich, o mașină
de limbaj restrânge spațiile realității la dimensiuni mecanice, astfel încât toate
substantivele – reproduse automatic – par clădiri prefabricate, o realitate din care
evadarea este imposibilă.


Romeo Castellucci modelează teatrul european al ultimelor trei decenii, fiind unul
dintre cei mai importanți regizori de teatru pe plan mondial, recunoscut pentru felul în
care creațiile sale înglobează toate disciplinele artistice. Teatrul său răstoarnă primatul
cuvântului, creând dramaturgii complexe care se bazează pe toate formele de artă.
Creațiile lui Castellucci au urcat pe cele mai mari scene și festivaluri din lume. A
regizat secțiunea de teatru a Bienalei de la Veneția, a fost Artiste Associé la Festivalul
de la Avignon, Grand Invité la Trienala de la Milano, precum și regizor invitat la
Schaubhüne din Berlin. A fost distins, printre alte premii internaționale, cu Leul de Aur
la Bienala de la Veneția și două Măști de Aur pentru spectacolele sale de operă.
Spectacolul-instalație Al treilea Reich va avea 6 reprezentații, programate miercuri,
7 decembrie și joi, 8 decembrie, în Sala Mare a Teatrului Național de la ora 18,
ora 19,30 și ora 21.


Prezentarea spectacolului este finanțată de Institutul Cultural Român, care este
partenerul principal al proiectului, și reprezintă DEMO 2023, o avanpremieră a
programului Teatrului Național pentru Capitala Europeană a Culturii.

Eugen Gyemant după Ilf și Petrov, regia Radu Iacoban, Teatrul „Maria Filotti”, Brăila,
89. Cele 7 morți ale Mihalaei Runceanu, text și regie Catinca Drăgănescu, Teatrul
Apollo 111, Întoarcerea acasă de Matei Vișniec, Teatrul Matei Vișniec, Suceava,
Dispariții de Elise Wilk, regia Cristian Ban, Teatrul „Andrei Mureșanu”, Sfântu
Gheorghe, Dușmănie v.2.0. E ceva vindecător în a le da oamenilor un obiect al
urii lor, text și regie Gabriel Sandu, Creart – Teatrelli București, Întoarcerea de
Laurențiu Blaga, regia Adi Iclenzan, Teatrul Național Târgu Mureș – Compania „Liviu
Rebreanu”, Dă-te din soare, regia Leta Popescu și Partea 1. Iubirea, regia Petro
Ionescu Reactor de Creație și Experiment, Cluj-Napoca, Povestea urșilor Panda de
Matei Vișniec, regia Ben Pascal, coproducție Teatrul Național „Radu Stanca”, secția
germane – Theatre Ecce Salzburg Austria, (In)Dependenții, de Catinca Drăgănescu,
unteatru, București, Medeea: Furie, text și regie Radu Popescu, Teatrul Apropo,
București) și din Timișoara (Oameni. De vânzare, un spectacol de Carmen Lidia Vidu,
Teatrul German de Stat, respectiv Turnul, o producție a Companiei Basca); în egală
măsură, pentru secțiunea FEST 2022 a construit un program în care se regăsesc
titluri, regizori și companii de primă mărime: La Gioia de Pippo Delbono, A man from
Podolsk, regia Oskar Korshunovas, Run & Solo Zahrbat, coregrafia Brahim
Bouchelaghem și, nu în ultimul rând, Al treilea Reich / The Third Reich, un
spectacol de Romeo Castellucci, precum și o serie de 14 spectacole pentru secțiunea
Outdoor.
Selecția FEST-FDR 2022 reprezintă o bază valorică și cantitativă excelentă pentru anul
2023 și preluarea titlurilor în cadrul FEST-FDR 2023, în noua sa configurație, atunci
când sperăm ca festivalul de 42 de ani dezvoltat prin aripa FEST de 12 ani să
primească suportul financiar.
Până atunci, prezența pe scena Teatrului Național a spectacolului-instalație AL
TREILEA REICH de Romeo Castellucci – DEMO 2023 – miercuri, 7 decembrie și
joi, 8 decembrie, cu trei reprezentații programate în fiecare zi de la ora 18,
ora 19,30 și ora 21, reprezintă una dintre principalele semnături ale marilor
personalități teatrale și pentru formulele cele mai percutante ale culturii europene și
mondiale actuale.